Geplaatst op 18-6-2021 door Fabian van den Berg
Loyaliteit staat bij TeBi Bestratingsmaterialen hoog in het vaandel. Relaties met klanten en leveranciers beslaan daardoor vaak al tientallen jaren. Gebaseerd op onderling vertrouwen en het nakomen van afspraken. De samenwerking met Excluton, producent van betonnen bestratingsproducten, gaat al zeker 35 jaar terug. Een gesprek met Excluton-eigenaar/directeur Frans van Haren en Peter van den Hadelkamp. “We spreken dezelfde taal.”
Lekker relaxen onder een palmboom met een spannend boek en een fl es goede wijn? Frans en Peter trekken een vies gezicht. Ze moeten er niet aan denken. Frans: “Dat houd ik een uurtje uit en dan zou ik me stierlijk vervelen.” De twee mannen genieten teveel van het spel dat zakendoen soms is. Hoewel, ze maken daar het liefst een zo kort mogelijke ‘competitie’ van.
Dat loopt al jaren op rolletjes, mede omdat ze dezelfde stijl hanteren. Een man een man, een woord een woord. “Bij TeBi is er één man die beslist en dat geldt in principe ook voor Excluton. Wij beslissen zelf, zonder dat tien andere managers daar naar nog eens naar moeten kijken. Dan kun je snel handelen. Ik kan me voorstellen dat TeBi dat ook prettig vindt.”
“We zijn uit hetzelfde hout gesneden”, bevestigt Peter. “We zijn het vaak snel eens en noteren de prijs bij wijze van spreken op de achterkant van een bierviltje. Daar maak ik dan natuurlijk wel een foto van hè, anders ben ik alles bij thuiskomst weer vergeten. Vorig jaar vroeg ik of Excluton de productie op zich wilde nemen als ik de mal van de betonklinker 12cm grijs machinaal pakket zou kopen. Binnen vijf minuten was de deal rond. Inmiddels hebben we al diverse orders uitgeleverd, waaronder een aantal behoorlijk grote, namelijk 50.000 m2 voor een project in IJmuiden en 78.000 m2 in Venlo.”
Betongigant
Excluton is de grootste fabrikant van sierbestratingsmaterialen op het Europese continent. Onder leiding van Frans van Haren is de betongigant uit het Gelderse Druten uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. Op de fabrieklocaties aan de Waal werken ruim 130 mensen dagelijks aan de productie en verkoop van ruim 2200 verschillende producten voor de tuinmarkt en infra. Voor Gardenlux maakt Excluton onder meer private label producten zoals stapelblokken, siertegels en BKK.
Van Haren begon zijn werkende leven als heftruckchauffeur, reed op de vrachtwagen en bouwde Excluton met veel zakelijk vernuft eigenhandig op. In 1995 verkocht hij het bedrijf, om het krap zes jaar later weer terug te kopen. Peter: “Frans heeft Excluton sindsdien nog verder uitgebouwd en geprofessionaliseerd. Daar kan ik alleen maar heel veel bewondering voor hebben. Hij is ook zeer innovatief en bedenkt veel nieuwe dingen.”
Urban Mining
De laatste jaren trekken Excluton en TeBi regelmatig op bij ontwikkelingen van nieuwe producten, zoals bijvoorbeeld het duurzame Urban Mining-concept, waarbij oude bestrating en bouw- en sloopafval wordt gerecycled tot een hoogwaardige grondstof: granulaat. Elkaar helpen om beter te worden, noemt Frans van Haren het. Met wederzijds koopmansinstinct. “Op papier ben ik fabrikant, maar ik leid Excluton als een handelaar. Want dat ben ik werkelijk, als je in mijn hart kijkt. Daarom begrijp ik Peter ook goed. Als we samen iets bedenken, gaan we er op gelijke basis mee aan de slag, met als doel om allebei winst te maken.”
Excluton maakt het product, TeBi koopt het voor de handel. Simpeler kun je de verhouding tussen fabrikant en leverancier niet omschrijven. “Daarbij leveren wij de grootste investering door het product te maken”, gaat Van Haren verder. “Een handelaar heeft in mijn ogen meer werk om zich staande te houden. Hij is afhankelijk van de fabrikant en moet de spullen echt halen. Dat doet Peter goed. Hij is een scherpe, maar correcte inkoper. Voor Excluton ben ik altijd op zoek naar een klant die veel afneemt én op tijd betaalt. TeBi doet beide, vanaf de allereerste lading grindtegels 35 jaar geleden. Die betrouwbaarheid waardeer ik zeer.”
Samen optrekken
De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid gaan snel en worden steeds belangrijker. Dat geldt zeker voor de bestratingsmaterialen die voor de GWW-markt worden geproduceerd. “ Excluton is echt heel sterk in de tuinmarkt, terwijl wij wat verder denken qua duurzaamheid”, vertelt Peter. “Op dat vlak is het bijvoorbeeld hartstikke mooi dat we via Urban Mining samen, inclusief de Theo Pouw Groep, kunnen optrekken en daarvoor de Cradle to Cradle certifi cering Zilver hebben behaald. Op die manier word je samen sterker. We doen op een prettige manier zaken. Kort maar krachtig. En veel!”
Dat laatste is en blijkt het belangrijkste natuurlijk. Daar zijn beide mannen het roerend mee eens. En dat blijven ze voorlopig ook nog wel even doen. “Dit is alles wat ik wens”, aldus Frans van Haren. “Dit bedrijf leiden en producten ontwikkelen; daarmee kun je 80 jaar worden. Dat zal Peter beamen. Je hebt bureaucraten en kooplui. Wij zijn beiden koopman...”